Juicy Salif er sitruspresseren som kanskje gjør seg best når den ikke er i bruk.

Det finnes funksjonelle designobjekter, og så finnes det mindre funksjonelle designobjekter som er minst like vellykkede. Juicy Salif kan sies å gå under sistnevnte kategori. Designeren selv, franskmannen Philippe Starck, skal etter ryktene også ha sagt at sitruspresseren først og fremst skulle starte samtaler, ikke presse sitroner. Og det har den også gjort. Helt siden lanseringen hos Alessi i 1990 har det blitt snakket og skrevet, og snakket igjen, om formen og funksjonen til den langbente sitruspresseren som ser ut som noe som har krabbet rett ut av en sci-fi-film. Det var ikke gitt at man umiddelbart skjønte hva man hadde fremfor seg første gang man så den. Og der hadde man samtalen i gang.

Praktisk eller ikke, et ikon er den blitt. Sitruspresseren ble fort et statussymbol blant nyetablerte i øvre middelklasse. Hadde man en Juicy Salif på kjøkkenbenken, kommuniserte man en viss status og stil. En intelligent kulhet, en ironisk distanse til kjøkkenets hverdagslige plikter. Typisk Starck. Typisk Alessi. Både franskmannen og den italienske produsenten er kjent for å spille på kjøperens følelser i møte med objektet, emosjonell design. For å forsterke dette har flere av Starcks gjenstander også personnavn. Joe Cactus, Hot Bertaa, Louis Ghost, og her altså Juicy Salif. Hos Alessi har enkelte gjenstander til og med ansikt, som Alessandro Mendinis korkopptrekker Anna G.

Philippe Starck vet å ta i bruk forførende virkemidler, og produktene hans er oppsiktsvekkende annerledes. Man stopper opp. Man bare må ha. Om Juicy Salif fortsatt fungerer som et statussymbol, kan diskuteres, men den er fortsatt en stor salgssuksess, og ikonstatusen er kommet for å bli.

Starck designet med Juicy Salif et objekt som gjør seg minst like godt når det ikke er i bruk, som en skulptur på kjøkkenbenken. Til 10-årsjubileet ble det lansert en gullforgylt versjon i et begrenset antall som heller ikke kunne brukes til å presse sitroner fordi sitrussaften etset seg inn i gullbelegget. Til 25-årsjubileet i år lanserte Alessi tre nye versjoner, en i blankpolert aluminium, en i matt hvit og den siste støpt i bronse i 299 nummererte eksemplarer. Kunstreferansen er fullendt.

Philippe Starcks særegne måte å gjøre ting på har gjort ham til en internasjonal stjernedesigner med stor fanskare. Litt som med Juicy Salif. Det går rykter om den. Det finnes bilder av den overalt. Man sørger for at den står et sted der den blir sett. Den er kjøkkenets superstjerne.