Facebook pixel
Canoe-Lake, olje på lerret, 200 x 300 cm, 1997

Skotske Peter Doig (1959–) tok kunstutdannelse i London og hadde sin første separatutstilling i 1984. Som figurativ kolorist maler Doig mystiske landskap, mennesker og arkitektur som gjerne viskes ut i det mer abstrakte. Inntrykket er drømmeaktig, og han legger ikke skjul på at eksperimentering med psykedeliske stoffer i ungdomstiden har etterlatt spor i kunstnerskapet. Motivene hentes også fra fotografier, filmer, plateomslag og kunstneriske forbilder som Edvard Munch, Caspar David Friedrich, Claude Monet og Gustav Klimt. Selv om maleriene fanger øyeblikk av ro, gir de samtidig en følelse av noe underliggende og illevarslende.

I oljemaleriet Canoe-Lake (1997) refererer Doig til et stillbilde fra den klassiske amerikanske grøsseren Fredag den 13de (1980), hvor en gruppe ungdommer blir myrdet på sommerleir. Scenen er øyeblikket før massemorderen Jason kommer opp fra vannet og angriper den unge kvinnen som sover i kanoen. Komposisjonen er symmetrisk streng og tredelt. Betrakterens synsvinkel er ubehagelig nok midt i innsjøen. De høye trærne dekker for himmelen, men vi vet at været er fint fordi solen glitrer i vannflaten. Håret til kvinnen er gyllent i refleksjonen fra innsjøen, men kroppen er like blå som kanoen. Som om hun allerede er død. Hun har ingen årer, og det er ingen på land som kan hjelpe henne. Leirhytten står gjemt mellom trærne som et forlatt spøkelseshus.

Doig leker med kontrasten mellom det rolige, idylliske landskapet og det uhyggelige som snart skal skje. Som den trykkende, stille varmen en sommerdag før tordenværet braker løs. Stemningen er til å ta og føle på. Kanoen på vannet skaper også en ekstra dimensjon av dybde, fordi det betyr at noe flyter. Og det må nødvendigvis befinne seg noe under det som flyter. Nederst på bildet ser vi et oppsiktsvekkende svartmalt parti som speiler den mørke skogen. Kanskje Doig tenkte på nettopp dette tildekte og potensielt farlige som venter under overflaten. Men den unge kvinnen i kanoen kan også symbolisere menneskets seilas gjennom livet – enten reisen blir lang eller stopper brått en tilsynelatende idyllisk sommerdag.

I dag bor Peter Doig med familien i Trinidad, hvor han også driver en filmklubb med kunstnervennen Che Lovelace. Doigs malerier har etter hvert nådd en svært høy markedsverdi. En stund satt han med prisrekorden for et maleri av en nålevende europeiske kunstner da verket White Canoe gikk for svimlende 11,3 millioner amerikanske dollar på Sotheby’s.