INTROVERT, 2016. Mixed media with pheasant feathers in antique dome.
Den London-baserte kunstneren Kate MccGwire er utdannet ved Royal College of Art og tok en master i skulptur i 2004. Hennes kunstneriske uttrykk består hovedsakelig av resirkulasjon av fjær fra fugler i hennes nærmiljø, som etter en lang prosess blir hovedelementet i arbeidene. MccGwire er en samler, hun bruker tid på å sortere, lete og leke seg frem til intrikate skulpturer som ser ut som noe velkjent og vakkert, men som også vekker ubehag.
Den store fascinasjonen for fjær oppstod da MccGwire gikk turer med hunden sin i områdene rundt Themsen, der hun har sin arbeidsplass. Hun oppdaget plutselig fjærene på stien og begynte å samle på duefjær og andefjær hun fant på bakken. Disse tok hun med tilbake til studioet sitt, og da hun hadde en samling på fire hundre fjær, begynte hun å leke og legge dem lagvis, og gradvis så hun et stort potensial i materialet. Hun innså også at det ville kreve mange tusen fjær å skape en ferdig skulptur. Den lange prosessen med å finne materialene utviklet seg til et samarbeid med foreninger som driver med brevduer, og med fugleforskere i hele Storbritannia. Disse organisasjonene sender henne fjær i store nok mengder til at hun kan realisere sine voluminøse verk. Det er kun visse måneder i året fuglene mister mye fjær, så prosessen krever stor tålmodighet, og før de kan brukes i arbeidene, må hver enkelt fjær vaskes og renses omstendelig. Det ligger ofte flere års arbeid bak en fullverdig skulptur.
Det ligger en klar symbolikk i å bruke fjærene fra byens duer og ender. De omtales ofte som «rotter med vinger» og virker skitne, men i MccGwires verden blir de støvete byfuglenes fjærpryd forevig-gjort og løftet ut av sin opprinnelige kontekst for å ende opp i komplekse, sofistikerte skulpturer, der hun både teknisk og visuelt viser en nesten rørende omsorg for artene. MccGwire studerer fuglenes anatomi, og ved å se nøye på hvordan en vinge er bygget opp, inspireres hun til å imitere fjærenes opphav. Hun modellerer og former dem så perfekt at det oppleves som om naturen selv står bak verkene. Kate MccGwire bruker naturens språk som utgangspunkt, men i hennes skulpturer minner formene om vesener fra et annet univers. Man kan ane en undertone av kritikk mot jakt, industri og forbrukskultur, og samtidig få assosiasjoner til fugler på flukt, arter som er truet og samspillet i naturen. MccGwire evner å skape en alternativ vri på en original tilnærming til naturhistorie, formidlet med mørkhet, skjønnhet, sanselighet og sensualitet.
Se mer om kunstneren på www.katemccgwire.com
SLUICE, 2009
SIREN, 2015