Bildetekst her

Tidlig en gang på nittitallet gjorde den unge og nysgjerrige designstudenten Mette Sørhaug seg ferdig med grunnkurs i søm og et halvt år på kjole og drakt VK 1 i Larvik før hun målbevisst pakket skisseblokk og sysaker for å studere i Danmark. Her skulle hun utdanne seg ved Teko Center i Herning. Hun fordypet seg i industriell søm, trikotasje, konstruksjon og illustrasjon, i tillegg til å lære hvordan man bygger konsepter og produkter myntet på konkrete målgrupper. Etter ferdige studier i 1999 flyttet hun med seg all kunnskapen tilbake til Norge, der hun raskt fikk jobb som produktutvikler og designer i motehuset Voice Norge AS. Her jobbet hun først og fremst med merkene Jean Paul Femme og Jean Paul. Stillingen innebar stort ansvar, og den nyutdannede designeren fikk relevant erfaring med å utvikle konsepter og produkter til det kommersielle markedet.

Erfaringen skulle vise seg å være svært nyttig; hun fikk innblikk i alle produksjonsledd samt yrkesmessig spesialisering innen faget. Men tross den spennende jobben var det i dette kommersielle drivet Sørhaug oppdaget et behov for å søke tilbake til sin arv og bakgrunn. Hun vokste opp med å høre historier om besteforeldrenes konfeksjonskjolefabrikk og mormorens arbeid som syerske, og fra tidlig barndom hadde Sørhaug lært håndverk av sine oldeforeldre, besteforeldre og foreldre.

Sørhaug har alltid vært fascinert av teknikker som strikking, broderi, kniplinger, nupereller, vev, perlebroderi, ulike knyteteknikker; vakkert og detaljrikt arbeid. I 2003 valgte hun å slutte hos Voice og begynte å studere sosialantropologi ved Universitetet i Oslo. Studiet gav språk og verktøy til også å jobbe analytisk innenfor faget. Mette ønsket å få en dypere forståelse for samspillet mellom tekstilfaget og bevegelser ellers i samfunnet. I 2009 fikk hun mulighet til å arbeide med tekstil fra begge disse vinklene, og firmaet mettlebloom ble etablert. Firmanavnet spiller på mettle, som er det tidligere engelske ordet for metall, og bloom som i blomstring. Et navn bundet sammen av kontraster som betegner måten designeren jobber på. Sørhaug ønsket å ha både et firmanavn (mettlebloom) og en kommersiell label, kalt Eva Melby. Eva Melby skulle være et konsept med tydelige rammer, gjenkjennelige uttrykk og kommersiell produksjon som vesker, klær og lommebøker. mettlebloom fungerer som et kunstnerisk fristed der hun skaper tidkrevende og eksklusive produkter med høy fashion-faktor. Med disse to prosjektene har Mette Sørhaug etablert seg solid som kunsthåndverker og designer, og den lange erfaringen har gjort hennes merkenavn markante i eksklusive butikker og gallerier som Norway Design i Oslo og Trondheim, Galleri F15 og House Of Foundation i Moss. Tekstilhåndverksarven fra hennes forfedre får med Sørhaugs arbeider leve videre i vakre, forseggjorte produkter som både signaliserer tidligere tiders verdier, normer og forutsetninger og gjenspeiler møtet mellom fortid, samtid og fremtid.