Helene Gulaker Hansen foran et av fotografiene til Sølve Sundsbø. Foto: Johs Bøe.
Gallerist Helene Gulaker Hansen ville vise at foto også er kunst. Derfor åpnet hun like godt et eget fotogalleri.
Å komme inn i Shoot Gallery er som å komme inn fra Oslos gater og plutselig befinne seg i London eller New York. Grå vegger, sorte gulv, et tak som nærmest svever. Bilder som henger i perfekt symmetri. Selv bygningen virker som en velkomponert hvit kube der den ligger mellom to bygårder i Uranienborgveien 5 i Oslo. Alt er stramt og flott i Oslos første private fotogalleri.
Helene Gulaker Hansen møter oss smilende i døren. Hun viser oss rundt i det nyoppussede lokalet mens hun snakker entusiastisk om hvordan drømmen om å åpne et eget fotogalleri har blitt virkelighet. Gjennom en dose overmot, en dose gode hjelpere og en stor dose hardt arbeid.
– Folk syntes det var litt galskap å åpne et privat galleri som kun skulle satse på foto. For selv om foto er blitt det hotteste rundt om i verden, så er det ganske nytt i Norge å betrakte foto som kunst. Men det kommer for fullt, og jeg synes det er veldig gøy å være i front for denne trenden.
Helene har greie på trender, og dessuten på foto. Hun jobbet først mange år i reklamebransjen, så dro hun til London og begynte å studere design ved Central Saint Martins College of Art & Design. Hele tiden med foto i fokus.
Den norske stjernefotografen Sølve Sundsbø valgte Shoot Gallery for sin første soloutstilling i Norge: Rosie og 21 menn. Utstillingen har vært en ubetinget suksess for både fotograf og galleri.
– Faren min startet Canon i Norge, så foto har alltid vært en del av mitt liv. Da jeg kom tilbake fra London, var jeg så full av ideer og inspirasjon fra all den fantastiske fotokunsten jeg hadde sett der, så jeg ble en del av et kreativt fotokollektiv. Der lærte jeg meg bransjen fra innsiden.
Etter å ha jobbet noen år som fotograf og manager for tekstilkunstner Synnøve Anker Aurdal var hun klar for å ta interessen et steg videre.
– Jeg hadde observert flere gallerister i action, både nasjonalt og internasjonalt, og må innrømme at jeg ofte tenkte at jeg ville gjort jobben på en annen måte.
Hun ler.
– Jeg var rett og slett blitt moden for rollen som gallerist. Og med min lidenskap for foto ble valget enkelt – jeg visste hva jeg skulle satse på.
– Du fikk mange advarsler mot å starte et rendyrket fotogalleri i Oslo?
– Ja, men også mange begeistrede tilbakemeldinger. Og det er denne entusiasmen som har gjort at jeg våget å satse. Ole Gustavsen hos Snøhetta var en av dem. Han gikk inn i mitt styre og introduserte meg for Greger Ulf Nilson, eier av fotogalleriet GunGallery i Stockholm. Via disse fikk jeg kontakt med Sune Nordgren (tidligere direktør ved Nasjonalmuseet), som støttet prosjektet helhjertet og ble med i mitt Advisory Board sammen med Greger. De har vært sterke støttespillere hele veien, og i fellesskap velger vi ut det ypperste av fotokunst som skal stilles ut i galleriet fremover.
– Hva har vært det beste med å starte et eget galleri?
– De gode samtalene om foto som kunst. Jeg elsker når folk kommer inn her og spør. Fotografiet har jo sin egen kunsthistorie. Bildet kan ikke sammenlignes med maleriet, så derfor er det viktig at vi finner egne og nye måter å snakke om foto på. Derfor er det så fint når publikum er nysgjerrig. Det var viktig for meg at alle som jobber her har fotoutdannelse. At vi kan dele vår kunnskap og lidenskap for foto med de besøkende.
– Har du noe mål for galleriet?
– Selge mange bilder selvfølgelig, men også sette norske fotokunstnere på kartet internasjonalt. Jeg har som mål at om tre år vil jeg ha en norsk fotograf representert på Paris Photo, en av verdens mest prestisjefylte fotomesser. I år som i fjor var det kun ett bilde av en norsk fotograf på hele messen. Det må jeg gjøre noe med.
Og når vi hører Helenes engasjement, tviler vi ikke på at hun får det til.
For utstillinger i galleriet, gå til www.shootgallery.no
Fasaden til galleriet på Frogner.